سومین کارگاه ضمن خدمت مربیان کودک زرند

۰۳ مرداد ۱۳۹۶

موضوع جلسه سوم: «تقویت تعامل و گفتگو با کودکان»

کارگاه مذکور در روز سه‌شنبه مورخ ۹۶/۰۵/۰۳ در تماشاخانه شهر زرند با حضور ۷۷ مربی پیش‌دبستان و با تسهیلگری آقای علی ترقی‌جاه برگزار گردید.

پس از سلام و خوش‌آمدگویی برای شروع جلسه از شرکت کنندگان سوالاتی شد و نمونه پاسخ‌هایی نیز گرفته شد:

  • به نظرتان کجا و چگونه تعامل و گفتگو با کودکان تاثیرگذار است؟ (از لحظه تولد)
  • اینکه تعامل از چه زمانی شروع می شود؟
  • چگونه با سلام و احوالپرسی حس خوب را به بچه‌ها منتقل کنیم؟ (با حضور داشتن در لحظه)
  • هدف از نیت کردن قبل از نماز چیست و با چه هدفی این کار انجام می‌شود؟

 

در ادامه برنامه مربیان حاضر به بیان نیت خودشان از حضور در این جلسه پرداختند (امروز می‌خواهم چه اتفاقی برای خودم و بچه‌ها بیفتد):

  • می‌خواهم بسترم پذیرش و گرمی باشد. (آن‌وقت اگر بچه‌ای با لباس بهم ریخته آمد او را با روی باز می‌پذیریم).
  • در فضای استقبال گفتگو شکل می‌گیرد و تا زمانی که ارتباط نباشد گفتگویی صورت نمی‌گیرد (کودکان اول نیاز دارند با آغوش باز پذیرفته شوند، بعد اگر نکته‌ی لازم بود گفته شد به او بگویید)

در ادامه در مورد فضا و بستر(زمینه) گفتگو شد و چند راهکار برای تغییر بستر مثل نفس کشیدن، ترانه خواندن و… ارائه گردید و از مربیان خواسته شد به بسترشان توجه کنند و گفتند اگر بستر غر و شکایت باشد نمی‌توان انتظار داشت که بتوانیم با کودکان تعامل و گفتگو کرد.

 

تعدادی از مربیان به بیان دستاوردهای اخیر خود پرداختند:

  • من فکر می‌کنم اولین سال کاری با آغوش به استقبال بچه‌ها رفتم
  • من تصمیم گرفتم هرکاری را که انجام می‌دهم مکتوب کنم و آنچه را که می‌خواهم برایم اتفاق بیفتد را بنویسم.

در ادامه آقای ترقی‌جاه از حضار پرسیدند چه کسانی حس ‌هایی مثل غم، تأسف و تأثر،شکوفایی، یادگیری،شادی دارند و حتی ممکن است بعضی‌ها حس گیجی، سردرگمی و ابهام داشته باشند و بیان کردند برای کار و تعامل با کودکان باید بتوانیم به بچه‌ها کمک کنیم که احساسشان را پیدا کنند.

در مورد گفتگو و تعامل غیر کلامی صحبت شد و در مورد بالا بردن دامنه لغات در موضوعاتی که با بچه‌ها کار می‌شود هم توضیحاتی ارائه شد و گفته شد کسی که با دانستگی وارد کلاس شود فضای بسته‌ای دارد، با فضای دانایی نمی‌توان فضای جستجو و تخقیق را ایجاد کرد

 

موضوعات دیگر کار شده در جلسه «تقویت تعامل و گفتگو با کودکان» از این قرار بودند:

  • چطور تعاملات گروهی کودکان را ایجاد و باکیفیت کنیم؟ (فعالیت های گروهی، بحث و گفتگو)
  • گفتگوی باکیفیت به چه حوزه‌های رشدی کودکان کمک می‌کند؟ (رشد عاطفی- اجتماعی، رشد زبانی، رشد شناختی)
  • با چه ابزارهایی می توانیم تعامل کلامی غنی‌تری را با کودکان ایجاد کنیم؟
  • چطور از یازده موقعیت و ابزار برای تقویت تفکر و تبادل کلامی استفاده کنیم؟
  • چطور اصول و ارزش های اخلاقی مانند احترام، صلح و رعایت حقوق را در کودکان تقویت کنیم؟

در پایان جلسه مسابقه کتابخوانی با عنوان «خانواده دوستدار کتاب» معرفی شد و در نهایت فرم نظرسنجی در اختیار حضار قرار گرفت.

ارسال پاسخ
بزرگترین مسابقه کتابخوانی ویژه خانواده‌های زرندیجلسه هم‌اندیشی با خانواده‌های زرندی

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *